Zagubione, znalezione… 3 rady dla osób, które straciły bagaż

Zagubione, znalezione - rady dla pasażerów, którzy zgubili bagaż

Właśnie szczęśliwie wylądowałeś, a komitet powitalny bliskich Ci osób oczekuje już na lotnisku. Musisz jeszcze tylko wypatrzeć swoją walizkę podróżną na taśmie i opuścić halę przylotów. Tu zaczyna się problem, bo wszyscy pasażerowie już cieszą swoim bagażem, a Twojego jak nie było, tak nie ma… Jak wówczas zachować zimną krew i odzyskać swoje rzeczy?

Gdzie szukać pomocy?

Pierwsze kroki należy skierować do Biura Bagażu Zagubionego. Znajdziesz go w strefie pasażera, najczęściej mieszczącej się w hali przylotów. Jakie dokumenty będą Ci potrzebne?

  • Odcinek karty pokładowej, który dostałeś podczas odprawy bagażowo-biletowej,
  • dowód tożsamości – dowód osobisty, paszport,
  • kwit potwierdzający nadanie bagażu,
  • bilet – jednak nie jest obowiązkowy.

Osobie z obsługi podajesz wszystkie informacje, jakie są niezbędne do zidentyfikowania Twojego bagażu. Ponadto sporządzany jest protokół nieprawidłowości bagażowej PIR (Property Irregularity Report), którego trzeba dobrze później pilnować! Dlaczego? Jeśli go zgubisz, nie będziesz miał podstawy do ubiegania się o ewentualne odszkodowanie za utracone rzeczy.
Opóźniony bagaż przesyłany jest pod adres, który wskażesz. Przewoźnik dostarcza go na swój koszt. Masz prawo dopytywać się o niego, jeśli cała procedura przedłuża się w czasie. Zazwyczaj jednak maksymalnie do trzech dni pasażer odzyskuje utracone rzeczy. Jeśli bagaż nie znajdzie się po upływie miesiąca, wówczas musisz przyjąć do wiadomości, że jego status zmienił się na „zaginiony”. Bezpowrotnie…
Co zrobić, gdy lot, który odbywałeś, był z przesiadką? Działanie jest takie samo.

3 rady dla podróżnych, którzy zgubili swój bagaż

Prawo do odszkodowania

Utrata, uszkodzenie lub opóźnienie bagażu zarejestrowanego – to sytuacje, w których można starać się o uzyskanie odszkodowania od przewoźnika. Za tego typu sytuacje odpowiedzialność biorą bowiem linie lotnicze, do których składa się stosowny wniosek. Na złożenie reklamacji masz 7 dni, jeśli bagaż został uszkodzony w transporcie albo 21 dni – gdy bezpowrotnie zaginął. Do niej dołącza się:

  • formularz PIR,
  • szczegółową listę zawartości bagażu,
  • bilet lotniczy lub potwierdzenie zakupu biletu elektronicznego,
  • potwierdzenie dokonania nadpłaty za nadbagaż – jeśli taką dokonałeś,
  • kopię zawieszki do bagażu (jest dołączana do biletu przy odprawie bagażowej).

Maksymalnie przysługująca rekompensata wynosi ok. 1300 euro. Jeśli jednak bagaż będzie uszkodzony z powodu jego wady, wówczas nie otrzymasz odszkodowania. Jeśli chodzi natomiast o bagaż podręczny, to za uszkodzenia powstałe z winy przewoźnika, odpowiada on sam.
Czy za wszystkie cenne przedmioty, które leciały w luku bagażowym, otrzymasz odszkodowanie? Niekoniecznie. Jeśli spakowałeś tam laptopa, cenną biżuterię czy inne wartościowe przedmioty, to nie licz na to, że dostaniesz za nie rekompensatę. Tego typu przedmioty, dokumenty oraz klucze do mieszkania, lepiej mieć zawsze przy sobie.

Jak postępować w przypadku utraty bagażu na lotnisku? Poradnik

Nie wpadaj w panikę

To podstawowa zasada! Naprawdę tylko znikomy procent bagaży nie odnajduje się na lotniskach. Poza tym – zawsze jest jakieś wyjście. Jeśli utraciłeś rzeczy osobiste, otrzymasz od linii lotniczych do 100 euro lub 100 dolarów na to, aby zaopatrzyć się w najpotrzebniejsze akcesoria. Czasami przewoźnik woli, aby pasażer sam robił zakupy, a jego wydatki zostaną później zwrócone na podstawie rachunków. Bez względu jednak na opcję, jeśli coś kupisz – zachowaj paragon. Przydać się może do zwrotu kosztów, jakie poniosłeś w tej sytuacji.
Aby łatwiej było zlokalizować na przyszłość Twój bagaż, to pamiętaj o tym, aby poodklejać z niego naklejki z poprzednich podróży oraz pościągać niepotrzebne już przywieszki. Warto także dodać do niego trwałą plakietkę z imieniem, nazwiskiem, numerem kontaktowym czy adresem. Walizkę można także oznaczyć kolorową wstążką lub w inny charakterystyczny sposób.
Niemiła niespodzianka w postaci zagubionego bagażu może przytrafić się każdemu. Nawet jeśli przydarzyła się akurat Tobie, to przynajmniej nie musisz się martwić o… pozostawiony na naszym parkingu przy lotnisku Kraków-Balice samochód. On z pewnością będzie na Ciebie czekał!

Copyright@ 2024 Do góry
Panda Parking
Panda Parking
569 opinii Google
Emilia GAWIAK-WITKOWSKA
Emilia GAWIAK-WITKOWSKA
2024-01-15
Najlepszy parking na jakim parkowalam dotychczas w Krakow-Balice. Obsluga rewelacja a zwlaszcza jeden Pan Krzysztof ktory jest wiecznie usmiechniety i chetny do pomocy. Nie spotkalam dotychczas na zadnych parkingach w balicach takiej osoby a korzystalam juz z wszytkich jakie sa dostępne. Takiego pracownika to szukac ze swieca. Polecam serdecznie parking 🐼
Rudek
Rudek
2024-01-15
Bardzo miła i profesjonalna ekipa, parking około 2 minuty od samego lotniska, sprawnie i przyjemnie. Polecamy
Agnieszka Rogoz
Agnieszka Rogoz
2024-01-07
Super obsługa
Łukasz Świerczyński
Łukasz Świerczyński
2024-01-02
Blisko tanio czego chcieć więcej
Damian Chodura
Damian Chodura
2023-12-30
Jest okej
Angelika Wadowska
Angelika Wadowska
2023-12-22
Przemiła obsługa, z pewnością skorzystamy następnym razem 😀
grzegorz glista
grzegorz glista
2023-12-22
parking super polecam szybki odwoz na lotnisko