Zagubiony lub uszkodzony bagaż – co zrobić?

Zagubiony lub uszkodzony bagaż - co zrobić?

Właśnie szczęśliwie wylądowałeś, a komitet powitalny bliskich Ci osób oczekuje już na lotnisku. Musisz jeszcze tylko wypatrzeć swoją walizkę podróżną na taśmie i opuścić halę przylotów. Tu zaczyna się problem, bo wszyscy pasażerowie już cieszą swoim bagażem, a Twojego jak nie było, tak nie ma… Jak wówczas zachować zimną krew i odzyskać swoje rzeczy? Podpowiadamy, co zrobić w przypadku zagubionego bagażu lub uszkodzonej walizki na lotnisku.

Gdzie szukać pomocy w przypadku zagubionego bagażu?

Twoja walizka nie pojawiła się na taśmie w hali odbioru bagażu? Jeśli Twój bagaż został zgubiony, swoje pierwsze kroki skieruj do Biura Bagażu Zagubionego. Znajdziesz go w strefie pasażera, najczęściej mieszczącej się w hali przylotów.

Aby zgłosić zagubienie walizki, będziesz potrzebować następujących dokumentów:

  • odcinek karty pokładowej, który dostałeś podczas odprawy bagażowo-biletowej,
  • dowód tożsamości – może to być dowód osobisty lub paszport,
  • kwit potwierdzający nadanie bagażu,
  • bilet (nie jest on obowiązkowy).

Mając je przygotowane, wystarczy osobie z obsługi Biura Bagażu Zagubionego  podać wszystkie informacje, niezbędne do zidentyfikowania Twojej walizki. Sporządzony zostanie protokół nieprawidłowości bagażowej PIR (Property Irregularity Report), którego nie wolno Ci zgubić – w przeciwnym razie nie będziesz mieć podstawy do ubiegania się o ewentualne odszkodowanie za zgubiony bagaż i utracone rzeczy.
Opóźniony bagaż przesyłany jest pod adres, który wskażesz. Przewoźnik dostarcza go na swój koszt. Masz prawo dopytywać się o niego, jeśli cała procedura przedłuża się w czasie. Zazwyczaj jednak maksymalnie do 3 dni (a często już następnego dnia) pasażer odzyskuje utracone rzeczy.

Bardzo rzadko zdarza się, aby walizka się nie odnalazła. Jeśli zagubiony bagaż nie znajdzie się po upływie miesiąca, wówczas musisz przyjąć do wiadomości, że jego status bezpowrotnie zmienił się na „zaginiony”. Nie martw się jednak o to na zapas – to bardzo mało prawdopodobne.
Twój lot był z przesiadką? Nie ma to znaczenia – procedura jest taka sama.

Gdzie szukać pomocy w przypadku zagubionego bagażu?

Odszkodowanie za zagubiony bagaż

Zagubiony bagaż rejestrowany to sytuacja, w której można starać się o uzyskanie odszkodowania od przewoźnika. Jeśli walizka nie odnalazła się po kilku dniach, warto złożyć wniosek do linii lotniczych. Dołącz do niej:

  • formularz PIR (pisaliśmy o nim wcześniej),
  • szczegółową listę zawartości bagażu,
  • bilet lotniczy lub potwierdzenie zakupu biletu elektronicznego,
  • potwierdzenie dokonania nadpłaty za nadbagaż (jeśli miała ona miejsce),
  • kopię zawieszki do bagażu (jest dołączana do biletu przy odprawie bagażowej).

Na złożenie reklamacji masz 21 dni od dnia lotu, a maksymalnie przysługująca CI rekompensata wynosi ok. 1300 euro.

Co zrobić, by zminimalizować możliwość zgubienia bagażu?

Według niektórych danych ginie 5-6 sztuk nadawanego bagażu na 1000. Prawdopodobieństwo, że akurat Twój bagaż zostanie zgubiony, nie jest więc duże. Możesz jednak na wszelki wypadek próbować zmniejszyć ryzyko. W jaki sposób?

Przede wszystkim pamiętaj o tym, aby poodklejać z walizki naklejki z poprzednich podróży oraz pościągać niepotrzebne już przywieszki. Warto także dodać do niej trwałą plakietkę z imieniem, nazwiskiem, numerem kontaktowym czy adresem. Bagaż można także oznaczyć kolorową wstążką lub w inny charakterystyczny sposób, aby uniknąć sytuacji, w której inny pasażer zabiera go przez pomyłkę.

W momencie nadawania bagażu zwróć też uwagę na znacznik z boardingiem, który nakleja pracownik lotniska. Rzuć okiem, czy został solidnie przyklejony, a przede wszystkim sprawdź, czy informacje, które się na nim znajdują – w szczególności 3-literowy kod miasta – zgadza się z miejscem, do którego lecisz. Pomyłka pracownika lotniska to jeden z powodów, dlaczego bagaże niekiedy się gubią.

Najczęstszą przyczyną zaginięcia bagażu jest jednak lot w przesiadkami, kiedy bagaż nie zdąży zostać dowieziony i załadowany do następnego samolotu – na tego typu sytuację niestety niewiele można poradzić. Na wszelki wypadek możesz zabrać zestaw rzeczy niezbędnych na następne dni (takich jak bielizna na zmianę czy kosmetyki) do bagażu podręcznego, aby w razie zagubienia walizki mieć je pod ręką.

Co zrobić, by zminimalizować możliwość zgubienia bagażu?

Uszkodzona walizka na lotnisku

Może się zdarzyć, że Twoja walizka pojawi się na taśmie w hali odbioru bagażu, ale będzie uszkodzona. Za taką sytuację również linie lotnicze biorą odpowiedzialność, musisz jednak złożyć reklamację w ciągu 7 dni. Wcześniej jednak – natychmiast po odbiorze uszkodzonego bagażu –  idź do Biura Bagażu Zagubionego, gdzie zostanie sporządzony protokół nieprawidłowości bagażowej PIR. Jest on niezbędny do złożenia reklamacji, podobnie jak szczegółowa lista zawartości bagażu, bilet lotniczy lub potwierdzenie zakupu biletu elektronicznego, kopia zawieszki do bagażu, która jest dołączana do biletu przy odprawie bagażowej oraz ewentualne potwierdzenie dokonania nadpłaty za nadbagaż.

Odszkodowanie za uszkodzony bagaż

Odszkodowanie za uszkodzony bagaż nadawany to maksymalnie ok. 1300 euro, pod warunkiem jednak, że uszkodzenie nie wynikało z jego wady. Jak łatwo się więc domyślić, jeśli w luku bagażowym były przewożone cenne przedmioty i to one uległy uszkodzeniu, nie musisz otrzymać pełnego zwrotu ich wartości. Dlatego wszelkie wartościowe rzeczy, o ile jest to możliwe, warto przewozić w bagażu podręcznym, aby zawsze mieć je przy sobie.

Jak zabezpieczyć walizkę na czas lotu?

Aby zabezpieczyć swoją walizkę na czas lotu, możesz ją zafoliować. Pamiętaj jednak, aby wcześniej upewnić się, czy bagaż nie przekracza limitu wagowego i czy na pewno znalazło się w nim wszystko to, co powinno. Jeśli zdecydujesz się zostawić samochód na naszym parkingu przy lotnisku Kraków-Balice, będziesz móc skorzystać u nas z wagi i stołu do pakowania bagażu w folię streczową.

Przede wszystkim jednak unikaj przewożenia cennych czy delikatnych rzeczy w bagażu nadawanym. Jeśli walizka zostanie uszkodzona – albo bagaż zaginie – będziecie to duży problem. Na wszelki wypadek, jeśli tylko jest taka możliwość, przewoź tego typu rzeczy w bagażu podręcznym, gdzie możesz zadbać o nie w czasie lotu.

Niemiła niespodzianka w postaci uszkodzonej walizki na lotnisku lub zagubionego bagażu może przytrafić się każdemu. Nigdy jednak nie musisz martwić się o samochód pozostawiony na naszym parkingu – gwarantujemy, że będzie na Ciebie czekał.

Copyright@ 2024 Do góry
Panda Parking
Panda Parking
569 opinii Google
Emilia GAWIAK-WITKOWSKA
Emilia GAWIAK-WITKOWSKA
2024-01-15
Najlepszy parking na jakim parkowalam dotychczas w Krakow-Balice. Obsluga rewelacja a zwlaszcza jeden Pan Krzysztof ktory jest wiecznie usmiechniety i chetny do pomocy. Nie spotkalam dotychczas na zadnych parkingach w balicach takiej osoby a korzystalam juz z wszytkich jakie sa dostępne. Takiego pracownika to szukac ze swieca. Polecam serdecznie parking 🐼
Rudek
Rudek
2024-01-15
Bardzo miła i profesjonalna ekipa, parking około 2 minuty od samego lotniska, sprawnie i przyjemnie. Polecamy
Agnieszka Rogoz
Agnieszka Rogoz
2024-01-07
Super obsługa
Łukasz Świerczyński
Łukasz Świerczyński
2024-01-02
Blisko tanio czego chcieć więcej
Damian Chodura
Damian Chodura
2023-12-30
Jest okej
Angelika Wadowska
Angelika Wadowska
2023-12-22
Przemiła obsługa, z pewnością skorzystamy następnym razem 😀
grzegorz glista
grzegorz glista
2023-12-22
parking super polecam szybki odwoz na lotnisko